Lunch time

Idag är vi lata, vilket inte är särskillt ovanligt, så vi beställde mat till rummet. På helgerna är nämligen inte maten på skolan särskillt bra, har hänt att när vi beställt en rätt med kyckling i så har dom tagit en hel kyckling och bara hackat sönder, med ben och allt.. Mycket äckligt.

Men så är kineserna en aning konstiga med sina matvanor också. Tror inte att det är många svenskar som gillar att se ett huvud flyta runt i sin soppa till exempel. Eller peking anka, en ganska känd rätt, efter att man först har ätit upp köttet på ankan så tar dom resterna och kokar soppa på. Tror dom är galna i ganska äckliga soppor här borta men det är väl bara för att man ska ta vara på all mat som finns.
image60
Pasta med gädd- och laxsås vart det för min del. Otroligt gott, och den enda fisken jag äter medans vi är här borta, vanligtvis är kyckling det enda köttet jag äter här. Men ibland händer det att jag stoppar i mig lax, eller biff.
image61
Vill vi ha annan dricka än den lilla juicen man får med så är det lätt fixat på vår egna lilla kiosk som ligger på samma våning som vi bor på. Vi utlänningar har det lite lyxigare här på skolan än vad kineserna har. Men så betalar vi väldigt mycket mer än dom också.

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Hej!
Jag pluggar kinesiska här ute på en liten (med kinesiska mått) skola i sydvästra Beijing. Har varit här ute i lite mer än tre månader och ska vara här fram till Februari. Hur länge är ni här?

2007-11-10 @ 06:32:22
URL: http://beijingsvensk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0