Disciplin

Tänk att det ska vara så svårt att ha ordentlig koll på sig själv.


Jag kan väl knappast vara den enda som har problem med disciplinen ibland?!

Oavsett om man vill sluta äta godis, gå ner i vikt eller träna mera, som verkar vara dom saker som är mest populära. Eller om man som andra bara ska försöka äta mat varje dag. Egentligen ska det ju vara så enkelt som att "bara göra det". Så varför är det då inte det?!

Godis och andra sötsaker är ju en sak, det kan kroppen verkligen bli beroende av och om man försöker sluta så har man runt 25 dagars lidande framför sig med deprission och försök med att gilla sig själv utan socker, innan "avgiftningen" är färdig. 

Träna mera är mer en prioriterings fråga oftast, du måste avsätta mer tid till det. Tid du i och för sig kanske spenderar på saker du för tillfället tycker att du inte klarar dig utan, umgås en extra timme med vänner, ligga och snooza i en halvtimme, en tv-serie eller datorn. Vill du få in det som en ny vana att träna mera så kan det handla om att du verkligen måste plåga dig själv igenom träningen ett bra tag allt mellan 20-90 träningspass innan det sitter som en vana. Tyvärr blir det inte en lika inpräntad vana som att dricka när du är törstig, alla vet att man måste göra det. Å även om jag tror att alla i dagsläget har koll på att man behöver röra på sig är det inte lika många som skaffar sig den vanan.


Mitt disciplin problem sitter i maten. Men här gäller en blandning av både vetskapen av att jag behöver äta ordentligt för att orka träna så mycket som jag vill, och värmen som gör man inte är lika hungrig. Eftersom hungerskänslorna går ner väldigt mycket i värme blir det svårare att hålla koll på när man behöver äta. För "vanligt" folk gör det ju inte särskillt mycket om man bara ser till att dricka ordentligt och få i sig tillräckligt med näring, vilket inte är så svårt för genomsnittet. Men vill man orka träna 3-5 timmar om dan behövs lite mer än så.


Jag kanske måste skaffa mig någon form av matklocka som påminner mig när det gått för lång tid sen jag åt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0